Et enkelt søk på momondo skanner gjennom hundrevis av reisesider på få sekunder. Om du leter etter fly, hoteller, leiebiler eller mer, så samler vi inn tilbud fra nettet. Sammenlign dine alternativer for samme flyvning, hotell eller leiebil, og bestem selv hvor du vil bestille — enten det er direkte fra flyselskapet, hotellet eller leiebilselskapet\u2026 eller fra en annen reisenettside.
Prisene kommer rett fra reisesidene til skjermen din, uten noen ekstra gebyrer fra momondo. Når du har valgt det tilbudet du ønsker er det leverandøren som betaler oss for å videresende deg til dem eller hjelpe deg å bestille med dem. Det gjør at våre tjenester er helt gratis for våre brukere.
Vi tjener også penger på å vise reiserelaterte annonser på vår nettside. Dersom du er interessert og klikker på en av annonsene er det noen selskaper som betaler oss for det klikket.
Vi er ikke et reisebyrå, vi selger ikke flybilletter eller gjør reservasjoner, og vi er ikke involvert i betalingen. Når du velger en reisemulighet for å reservere, forlater du nettstedet vårt; vennligst sjekk detaljene og betingelsene på reisesiden før du fullfører reservasjonen.
Vi bruker anbefalingssystemer på nettstedene våre for å hjelpe deg med å oppdage innhold vi tror du vil like, ved å vekte faktorer som hvor vi tror du er (basert på landside, valgt valuta, IP-adresse eller hjemmeflyplassen du har angitt), hva du forteller oss i søkeskjemaet (opprinnelse, destinasjon, datoer, antall gjester osv.), prisen på tilbud og populariteten til destinasjoner eller tilbud, og noen ganger vår forventede inntekt. Hver faktor kan være mer (eller mindre) viktig i ulike tilfeller, avhengig av hva vi tror er mest sannsynlig for å produsere innhold som er relevant for deg.
På landingssidene våre finner du for eksempel en rekke anbefalingssystemer, inkludert:
«Sammenlign vs [vårt merke]»: Andre nettsteder du kan bruke til å søke etter reiser, anbefalt basert på reiseopprinnelse/destinasjon og forventet inntekt for oss.
“Utforsk verden fra”: Reisemål du kanskje ønsker å reise til fra din nåværende plassering, basert på hjem- eller avreiseflyplassen, søkedatoer, priser for flyreiser til og populariteten til reisemålene.
“Hopp på, hopp av”: Reisemål du kan fly direkte til, basert på hjem- eller avreiseflyplassen, direkte tilgjengelige ruter derfra den neste måneden og populariteten til disse reisemålene.
“Overnattingssteder i nærheten av deg“: Billig overnatting i ditt område eller dine reisemål.
“Utforsk et utvalg av overnattingsmuligheter“: Overnattingssteder i ditt område eller reisemålet gruppert etter eiendomstyper.
“Favoritthoteller over hele verden”: Hoteller du kanskje vil besøke, i en rotasjon hentet fra en manuelt sammensatt liste.
“Kjør rundt omkring i”: Billige leiebiler gruppert etter bilkategorier basert på søkedestinasjonen og datoer.
“Din ønskeliste starter her”: Reisemål du kanskje vil lagre på ønskelisten din, basert på hjem- eller opprinnelsesflyplassen og populariteten til destinasjonene derfra
«Utforsk» lar deg søke etter flydestinasjoner etter budsjett og varighet, som standard basert på billige tilbud funnet av andre brukere og rangert etter pris.
“momondo assistent” lar deg bruke en KI tekst for å be om flyreiser som samsvarer med visse kriterier, og den vil matche friteksten du har skrevet inn til tilgjengelige filtre og bruke disse filtrene.
«Anbefalte filtre» vil anbefale deg personlig tilpassede filtre basert på tidligere brukeratferd og/eller konteksten til stedene det søkes i, samt søkeparameterne dine (f.eks. datoer, antall passasjerer, kabinklasse); dette kan også inkludere populære filtre for et gitt sted basert på bruken på nettstedene våre, da vi tror at brukere kanskje vil gjenbruke visse filtre basert på deres preferanser på tvers av flere søk vertikalt.
Våre reisesøkeresultater er også et anbefalingssystem, så sjekk ut rangeringsalternativene nedenfor for hver kategori:
Selv om et tilbud er billig betyr det ikke at den nødvendigvis er den beste. Som standard er flyreiser ranger for å gi deg den beste avveining mellom pris og bekvemmelighet, basert på faktorer som varighet, pris, avstand mellom avreise og destinasjon, antall reisende og hvordan du startet søket, mens du bruker en logikk for resultatmangfold for å gi deg en rekke flyselskaper og alternativer for tid på dagen. Den relative betydningen av faktorene er spesifikk for hvert sett med søkeresultater, f.eks. prisen vil være mindre relevant hvis den billigste flyreisen kun er litt billigere, men mye lengre enn den raskeste. Vi synes at disse parameterne og deres vekt bidrar til å vise mer relevante søkeresultater til brukerne, siden besparelsene på det billigste flyalternativet kanskje ikke rettferdiggjør problemer som en lang mellomlanding som følger med.
Noen ganger vil den samme flyreisen være tilgjengelig på flere leverandørsider. Vi fremhever den billigste leverandøren og bestillingen av de andre alternativene vil hovedsakelig være basert på klikkfrekvens og pris per klikk. Ved prisparitet mellom flere søkeresultater for samme flyreiser vil rangeringen mellom disse søkeresultatene hovedsakelig være basert på klikkfrekvens og pris per klikk. Noen ganger vurderer vi også kvaliteten på tjenesten du får fra et leverandørnettsted. Vi fremhever faktorer som leverandørens bestilling- eller bagasjegebyrer, slik at når du sammenligner alternativene ser du totalprisen. Hvis en leverandør ikke er tydelig om sine gebyrer, pleier vi ikke å anbefale dem.
Vi viser tilbud fra mange forskjellige kilder, inkludert flyselskaper, samlere, globale distribusjonssystemer, reiseadministrasjonsselskaper,og nettbaserte reisebyråer; Merk at det kan imidlertid hende at resultatene våre ikke alltid gjenspeiler alle tilgjengelige avtaler.
Ser du etter den beste prisen? Vi kan hjelpe deg. Vår pris-sortering gir deg raskt og enkelt tilgang til billigste og/eller dyreste tilbud \u2014 det er din reise, så det er opp til deg
Noen ganger vil den samme avtalen være tilgjengelig på flere leverandørsider. Alle leverandørene er synlige for deg, slik at du kan velge, men vi har markert en hovedleverandør basert på faktorer som popularitet og rangeringer. Leverandører kan også bli markert dersom de betaler mer for hvert klikk de får.
Vi bruker interne algoritmer for å rangere eiendomsresultater samt sortere bookingleverandører og alternativer innenfor et gitt eiendomsresultat. For enkelhets skyld runder vi alltid prisen opp til neste hele tall.
For rangering av eiendomsresultater: som standard rangeres resultatene etter vår ‘Anbefalt’ algoritme, som er basert på noen nøkkelparametere: pris, gjestevurderinger og popularitet (målt i klikk). Den relative betydningen av parameterne er spesifikk for hvert sett med søkeresultater, f.eks. vil pris være mindre relevant dersom prisforskjellen er svært liten. Vi tar også med det gjennomsnittlige inntektspotensialet for oss fra hvert hotellresultat. Vi synes at disse parameterne prioriterer de mest relevante resultatene for brukerne, samtidig som de forbedrer inntektene våre. Vi bruker tilleggsparametere som avstand fra sentrum og antall stjerner, som vi anser som mindre relevante og derfor tillegger en lavere vekting. Du kan også sortere resultatene etter pris, hotellklasse, vurderingspoeng og avstand (fra destinasjonen i søket ditt).
Noen ganger vil det samme tilbudet være tilgjengelig på flere leverandørsider. Vi fremhever én hovedleverandør basert på faktorer som leverandørens pris sammenlignet med den laveste enkel prisen og det gjennomsnittlige inntektspotensialet for oss fra hvert hotellresultat, dvs. et tilbud kan rangeres høyere hvis vår forventede godtgjørelse er høyere, men ikke hvis det er vesentlig dyrere enn de andre tilbudene. Algoritmene våre kan tilsløre ett eller flere tilbud hvis de ikke er de laveste for enkel pris og de påvirker vår eller partnerens inntekt. Vi synes at disse parameterne balanserer relevansen av resultater for brukerne og forbedrer inntektene våre. Innenfor en hotelloppføring, hvis det laveste enkelt tilbudet ikke vises over «Se tilbud» eller «Velg» knappen, kan du se det ved å se etter prisen uthevet i grønt. Bestillingen favoriserer spesial tilbud dersom brukeren er pålogget.
Ser du etter den beste prisen? Vi kan hjelpe deg. Vår prissortering gir deg raskt og enkelt tilgang til det billigste og/eller dyreste tilbudet—det er din reise, så det er opp til deg
Den «anbefalte» typen for leiebil er hovedsakelig prioritert etter pris, inntektspotensial for oss, generell klikkpopularitet og populariteten til forskjellige bilklasser i hver hentedestinasjon (f.eks. SUV-er er mer populære enn normalt på dette hentestedet). For enkelte steder tar vi også hensyn til vurderingspoengene til hvert utleiebyrå og/eller avtaleleverandører. Den relative betydningen av faktoren er spesifikk for hvert sett med søkeresultater.
Noen ganger vil den samme avtalen være tilgjengelig på flere leverandørsider. Vi fremhever én hovedleverandør basert på faktorer som populariteten blant kunder eller vurderinger. Leverandører kan også bli markert dersom de betaler mer for hvert klikk de får. Algoritmene våre kan skjule ett eller flere tilbud hvis de ikke er de billigste og de påvirker vår eller partnerens inntektsgenerering. Vi mener at disse parameterne balanserer relevansen av resultater for brukerne og forbedrer inntektene våre. Innenfor en billiste, hvis det billigste tilbudet ikke vises over «Vis tilbud» eller «Velg» knappen, kan du se det ved å se etter prisen uthevet i grønt.
Standarden “Anbefalt” i sorteringsresultatene for pakkereiser er hovedsakelig basert på prisen, hotellets gjestevurdering og dets popularitet (målt i klikk). Vi tar også med det gjennomsnittlige inntektspotensialet for oss fra hvert resultat for pakkereiser. Vi synes at disse parameterne prioriterer de mest relevante resultatene for brukerne, samtidig som de forbedrer inntektene våre.
Innenfor en pakkereiseliste bestiller vi resultatene våre basert på en intern algoritme som balanserer prisene og inntektspotensialet vårt for resultatene som vises.
Vi har sortert resultatene for tog og buss etter avgangstid for å gjøre det enklere å finne en reiserute som passer deg og planene dine.
Ser du etter den beste prisen? Vi kan hjelpe deg. Vår pris-sortering gir deg raskt og enkelt tilgang til det billigste og/eller dyreste tilbudet— det er din reise, så det er opp til deg.
Tog- og bussprisene våre inkluderer noen ganger obligatoriske skatter og avgifter, avhengig av stedet. Se etter tilleggsgebyrer. Noen partnere kan kreve et ekstra servicegebyr, et gebyr for ekstra bagasje eller et gebyr for visse betalingsmetoder.
Vi søker gjennom hundrevis av reise-, flyselskap-, hotell-, og leiebilsider samtidig for å finne frem til de forskjellige alternativene tilgjengelig på nettet. Vi jobber alltid hardt for å ha nøyaktig og oppdatert informasjon, men noen ganger kan det være unøyaktigheter. Noen ganger er det fordi leverandørsiden ikke oppdaterer oss på beholdning, eller at de ikke har koblet seg til vår side på riktig måte, eller at en annen reisende akkurat har bestilt det aktuelle tilbudet. Den siste grunnen kan noen ganger skje fordi vi bruker caches for å holde hastigheten på siden oppe slik at du slipper å vente. Et eksempel kan være at du og en annen bruker gjør det samme søket innen det samme minuttet, da vil vi mest sannsynlig vise dere begge det samme resultatet. Leverandørsider skal minimum oppdatere oss på beholdning og priser hvert døgn. Selv om vi søker så mange sider som mulig samtidig så kan vi ikke søke overalt. Det er også tilfeller der vi ikke viser resultater fra spesifikke leverandører på grunn av tekniske eller kommersielle årsaker, eller fordi vi kan se at de har en negativ påvirkning på kundetilfredsheten.
Vurderinger vises på nettstedet vårt på forskjellige måter. Vi viser anmeldelser og vurderingspoeng fra andre kjente reisenettsteder. Vi viser også anmeldelser fra brukere som har foretatt en bestilling gjennom vår plattform mens de er pålogget eller har sendt inn reiseruten sin til oss (les mer om Reiser here).
Vi samler og viser vurderinger på nettsiden vår på forskjellige måter.
For flyreiser og leiebiler viser vi vurderinger samlet inn direkte fra våre kunder som har en bekreftet bestilling, mens for opphold viser vi vurderinger fra både våre kunder og fra partnernettsteder. For vurderinger samlet inn direkte fra våre kunder, er det kun brukere som har en konto hos oss og godtar å motta e-poster fra oss som blir kontaktet og bedt om å gi en vurdering. Kundene kan også legge inn vurderinger direkte på vår Reiseplattform.
Kunden vil først bli kontaktet etter at reservasjonen er avsluttet, noe som sikrer at våre vurderinger inneholder førstehåndskjennskap og viser kundens personlige opplevelse. For flyreiser og leiebiler velger brukeren en vurdering fra “dårlig” til “utmerket”. Vi konverterer deretter dette til en numerisk vurdering på en skala fra 1 til 10 og legger den til en kvalitativ gjennomgang (hvis gitt) for å forenkle sammenligning og evaluering. Metoden vår eliminerer falske vurderinger eller anbefalinger på sosiale medier, og er i stedet avhengig av at verifiserte kunder gir ekte anmeldelser. For vurderinger av overnattingssteder beregnes poengsummene våre ved å ta et gjennomsnitt av vurderingene vi samler inn og vurderingene samlet av partnerne våre.
Vurderingene publiseres etter at det utføres en automatisert kontroll av skjellsord. Uansett om de er positive eller negative, viser vi ikke eller fjerner vurderinger som bryter retningslinjene eller vilkårene for vurderingssleverandører, i likhet med våre Brukervilkår, inkludert vurderinger som inkluderer eller referer til (blant annet):
Og for å sikre at vurderingene er fortsatt relevante, kan vi slutte å vise dem når de er tre år gamle – eller hvis det har vært et eierskifte eller en annen større endring, for eksempel en renovering.
Vi kan også be brukerne sende inn reisetips. Disse tipsene blir evaluert på automatiserte måter og vil ikke bli publisert hvis de ikke anses som tilstrekkelig nyttige.
Vi vil også fjerne ulovlig innhold og vurderinger som ikke er i samsvar med ovenstående etter manuell gjennomgang av innholdsmodereringsteamet vårt basert på en melding sendt til oss via tilbakemeldingsskjema.
Hvis beslutningen vår om å fjerne innhold kan påklages i henhold til artikkel 20 i forordning (EU) 2022/2065, vil vi gi en begrunnelse for avgjørelsen vår og informasjon om hvordan vi kan sende inn en klage på avgjørelsen. Eventuelle klager vil bli gjennomgått manuelt av vårt innholdsmodereringsteam i forhold til retningslinjene våre for innhold, og resultatet av gjennomgangen vil bli varslet til klageren.
Hvis en mottaker av tjenesten ofte viser seg å levere åpenbart ulovlig innhold eller noen sender ofte inn meldinger eller klager som er åpenbart ubegrunnede som forutsatt i artikkel 23 DSA, vil vi vurdere saken i samsvar med artikkel 23(3) DSA og, hvis gjentakelsen bekreftes, vil vi gi en advarsel til vedkommende, henholdsvis suspendere vedkommende etter en forhåndsadvarsel. Foreløpig ser vi ikke for oss at slike saker skal skje, og vil gi eksempler på fakta og omstendigheter som vi tar i betraktning når vi vurderer om bestemt oppførsel utgjør misbruk og varigheten av suspensjonen hvis og når vi ser slike tilfeller.
Vi har kontraktsmessige partnerskap med de fleste av de 700+ leverandørsidene som kan sees i resultatene våre. Hvis du er et selskap som er interessert i å jobbe med oss, sjekk ut vår kontaktside for partnere.
Separat fra disse samarbeidene er vårt selskap en del av Booking Holdings Inc., som også inkluderer reise- og fritidssider som blant annet Booking.com, Priceline.com, Agoda.com, Rentalcars.com og Opentable.com.
Vi driver også en portefølje av metasøkmerker, inkludert KAYAK, SWOODOO, checkfelix, momondo, Cheapflights, HotelsCombined og Mundi.