preloadLuftfoto av en bil på en malerisk vei.

Indeks for bilferier 2021

Velkommen til kilden for å analysere hvilke land som er best for bilferier. Se vurderinger delt inn i seks kategorier, basert på 17 ulike faktorer.

Beste land for bilferier

Når reisende vurderer en bilferie, spesielt i et mindre kjent land, er det mange faktorer de må ta stilling til. Det dukker opp en rekke spørsmål, hvorav svarene kan gjøre bilferien til en glede eller skape frustrasjon. For å gjøre disse betraktningene mer håndterbare har vi analysert 31 land i Europa, og rangert dem ut i fra 17 faktorer i seks kategorier.

Indeksen nedenfor viser en rangering over hvor godt egnet landene er for en bilferie. Den endelige scoren til hvert land er basert på det vektlagte gjennomsnittet av alle faktorene, og presenteres i en skala fra 1–100. Vi bruker imidlertid hver faktors opprinnelige verdier nedenfor for ytterligere klarhet.

Du kan se hvordan landene ble rangert ut i fra de individuelle faktorene ved å klikke på faktorikonene.

* Bompengepolicyer er kategorisert som 1–4: 1 – indikerer avgiftsfrie veier, 2 – betaling kreves kun for visse broer/tuneller, 3 – noen motorveier har avgifter, 4 – tidsbaserte vignetter
** Vær oppmerksom på at Tyskland ikke har en offisiell fartsgrense, og vi har derfor lagt til 160 km/t for å sammenligne med andre land

De presenterte faktorene vises med opprinnelige dataverdier, men den totale scoren presenteres på en skala fra 1–100 der 100 er best, basert på normaliseringsberegningene. For mer informasjon, se den fullstendige metodologien.

Vær

rain-drops – Nedbør (mm/år)

sunny – Solskinn (timer/år)

Sikkerhet og infrastruktur

odometer – Fartsgrenser

warning – Bilulykker (per 1 000 000 innbyggere)

insurance – Veikvalitet (skala der 1 = lav og 7 = høy)

Priser

fuel – Drivstoff (pris per liter)

credit-card – Bompenger (kategorier 1–4)

bed-king– Hoteller (gjennomsnittspris/natt)

parking – Parkering (2 timers gateparkering)

Trafikk og bærekraft

power – EV-ladestasjoner (per 100 kvadratkilometer)

mist – Luftforurensing (gjennomsnittlig årlig eksponering)

duration-longVeiopphopning (gjenomsnitt i store byer)

key – Passasjerbiler (per 1000 innbyggere)

Leiebil

medal – Vurderinger (gjenomsnitt for alle leiebilselskaper)

car – Priser (gjennomsnitt per dag)

Natur og landemerker

poi – Kultur- og naturarvsteder (per 100 km2)

eco – Natur og omgivelser-skala (1 = lav og 7 = høy)

Innsikter fra studien

Rangeringene fra denne studien er delt opp i seks ulike kategorier: vær, sikkerhet og infrastruktur, priser, trafikk og bærekraft, leiebiler og natur og landemerker. Hver av disse kategoriene bruker flere faktorer som hver vektlegges på ulike måter, avhengig av hvordan de påvirker bilferiens Land som er rangert som best for en bilferie er mest sannsynlig land med attraktive priser, gode veier, mye natur å utforske, konkurransedyktige leiebilpriser og lav trafikkopphopning. Landene som er rangert som mindre attraktive for en bilferie har mest sannsynlig høyere priser, dårlige veier, og/eller mindre natur.

Derfor havnet Portugal, Spania og Luxemburg på topp 3

Portugal sikret seg førsteplassen som det beste landet i Europa for en bilferie. Dette er fordi Portugal scoret bra i flere viktige faktorer, deriblant veikvalitet, antallet spennende landemerker og fin natur, og prisene på leiebiler. Portugal scoret også bra på antall timer med sol, og har veldig lite luftforurensing og veiopphopning.

Spania tok andreplassen for mange av de samme grunnene som Portugal: gode veier, fin natur og flotte landemerker, og mye sol med lite nedbør. Spania har også veldig få bilulykker og gunstige leiebilpriser.

Selv om Luxemburg ikke scoret bra hva angår vær, tok de en tredjeplass på grunn av naturen og landemerker, som mange fortsatt ikke har fått øynene opp for. Gunstige leiebilpriser samt priser på overnatting og drivstoff, i tillegg til avgiftsfrie veier, gjør det også til et land som er billigere å utforske.»

Metodikk

Kategorivinnere

Ta en titt på de seks kategoriene nedenfor for å se styrkene og svakhetene til hvert inviduelle land. Her kan du også se hvordan landene er rangert etter spesifikke faktorer ved å klikke på faktorikonene.

Vær

Nr. 1: Spania

Det kommer ikke som noen overraskelse at Spania har godt vær. En kombinasjon av lite nedbør og flest timer med sol gjør Spania til det perfekte landet for en solfylt bilferie.

Et par på bilferie i Spania som nyter det solfylte været.

 

Søk etter biler i Spania

Sikkerhet og infrastruktur

Nr. 1: Sveits

Sveits er et veldig trygt land å kjøre i. Landet tar førsteplassen for landet med færrest bilulykker per år, og har også de beste veiene. Landene som scoret bra her har generelt færre bilulykker og gode veier.

 

Søk etter biler i Sveits

En familie i en bil som koser seg på bilferie.

Priser

Nr. 1: Ukraina

Denne kategorien rangerer et land basert på priser for drivstoff, overnatting og parkering samt bompengeavgifter. Ukrania havner på førsteplass på grunn av billig drivstoff, veldig konkurransedyktige priser på overnatting, gode priser på parkering og avgiftsfrie veier.

 

Søk etter biler i Ukraina

Trafikk og bærekraft

Nr. 1: Nederland

Denne kategorien omfatter faktorer som påvirker trafikkforhold som luftforurensing, opphopning og antall biler per 1000 innbyggere. Kategorien tar også hensyn til antallet EV-ladestasjoner for de som leier en miljøvennlig bil. Nederland har et ekstremt høyt antall EV-ladestasjoner sammenlignet med landets totale landemasse, i tillegg til relativt få biler for landets befolkning. Land som scoret bra her har generelt mindre opphopning sammenlignet med andre land.

 

Søk etter biler i Nederland

En kvinne som lader en elbil.

Leiebil

Nr. 1: Slovakia

Denne kategorien rangerer land basert på ikke kun hvor mye det koster å leie en bil, men også basert på vurderinger av leiebilselskaper. Slovakia havnet på førsteplass med en seirende kombinasjon av nest billigste leiebilpriser kombinert med utmerkede vurderinger av leiebilselskaper.

Et eldre par som kjører en leiebil.

 

Søk etter biler i Slovakia

Natur og landemerker

Nr. 1: Sveits

Denne kategorien består av to faktorer som ofte kan spille en stor rolle, særlig når du vurderer en biltur: landets natur og antallet UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder. Her er det Sveits som tar førsteplassen med sine majestetiske fjell, innsjøer og skoger, men Sveits er også det tredje landet med flest verdensarvsteder i Europa i forhold til landmasse.

 

Søk etter biler i Sveits

En imponerende utsikt over det sveitiske landskapet.

Indeksmetodologi for bilferier

Det er samlet inn data i seks kategorier for å rangere europeiske land og hvor bilferievennlige de er: vær, sikkerhet og infrastruktur, priser, trafikk og bærekraft, bilutleie og natur og landemerker.

I disse kategoriene er det definert 17 faktorer for å komme frem til en omfattende oversikt over aspekter som reisende kan komme til å møte på, og som kan være av interessere for dem når de bestemmer seg for en destinasjonen for bilferien.

Totalt 31 europeiske land er inkludert i denne analysen. De gjenværende europeiske landene er ekskludert på grunn av ufullstendige data.

Vi har hatt tilgang til alle kilder og hentet inn data i tidsrommet 22. februar til 10. mars 2021. De innsamlede tallene er basert på de nyeste tilgjengelige dataene. Se den fullstendige listen over datakilder.

  1. For hver av de 17 faktorene tas det i bruk et scoringssystem (1 = lavest og 5 = høyest). Natur og omgivelser regnes for å være hoveddrivkraften for turisme, og på bakgrunn av dette er det denne faktoren som vektlegges mest. Etterfulgt av den kommer verdensarvsteder, veikvalitet og prisfaktorer som påvirker avgjørelsen for en bilferiedestinasjon. Ting som vektlegges mindre er tilordnet faktorer i værkategorier i tillegg til andre som ikke regnes for å være hoveddrivkraten for bilferiedestinasjoner (.feks. antall passasjerbiler per innbygger).
  2. Verdier i hver faktor ble først normalisert ved å bruke formulaene: score = 10 * (x – min(X)) / (maks(X) – min(X)) og score = 10 – 10 * (x – min(X)) / (maks(X) – min(X)) for inverted values (e.g. car accidents where the lower value is better).
  3. Den vektlagte gjennomsnittsscoren for faktorene er beregnet for hvert land.
  4. Til slutt normaliseres den vektlagte gjennomsnittssummen ved hjelp av formelscoren = 99 * ( ( (x – min(x) ) / ( (maks(x) – min(x) ) ) + 1 for å nå den endelige scoren på en skala fra 1 til 100 (der 1 er laveste score og 100 er høyeste score).

Den samme prosedyren er tatt i bruk separat for vurdering i individuelle kategorier for å fastlå vinnerne av hver kategori.

Datakilder og definisjoner av faktorer

Vær:

Kategorien «Vær» består av to faktorer:

Solskinn
Gjennomsnittlig antall timer med sol per år i et land, basert på gjennomsnittet i store byer.
Kilde: Wikipedia
Nedbør
Gjennomsnittlig nedbørsmengde (mm per år).

Kilde: The World Bank


Sikkerhet og infrastruktur:

Kategorien «Sikkerhet og infrastruktur» består av tre faktorer:

 

Fartsgrenser

Den høyest mulig fartsgrensen er tatt med i beregningen (dvs. på motorveier eller den nest høyeste fartsgrensen i en land som ikke har motorveier). Ettersom Tyskland ikke har en offisiell fartsgrense, har vi tatt i bruk verdien «160 km/t» for å sammenligne med andre land.

Kilde:  Wikipedia

Bilulykker

Bilulykker som har forårsaket skader og dødsfall per 1 000 000 innbyggere.

Kilde:  OECD (2021), bilulykker (indikator). doi: 10.1787/2fe1b899-en (data fra 10. mars 2021)

 

Veikvalitet

Faktoren veikvalitet er mål på en skala fra 1 (lav) til 7 (høy).

Kilde: World Economic Forum, Global Competitiveness Report 2017-2018


Priser

Kategorien «Priser» består av fire faktorer:

Bompenger

Landene er delt inn i fire grupper basert på bompengemetoder:

1 – Avgiftsfrie motorveier

2 – Bompenger kun for visse broer/tunneler

3 – Innkreving av bompenger vei veibommer (fast pris eller avstandsbasert)

4 – Motorvei med bruk av vignettering (tidsbasert)

Disse fire gruppene har blitt vurdert med tallene 1 til 4 der 1 er best og 4 er verst. Fordi det er vanskelig å sammenligne betalingsmetoder for distanse versus tidsbaserte betalingsmetoder, har vi gjort en forenkling der fotobokser

Kilde:  Tolls.eu

 

Drivstoffpriser
Euro-super 95, pris (USD) for 1 liter.
Kilde: GlobalPetrolPrices.com (data fra 8.–14. februar 2021)

Hotellpriser
Gjennomsnittlig pris per natt på hotell i USD for standard dobbeltrom for alle hotelltyper. Prisene er basert på søkeperioden 01.01.20201–23.02.2021 for reise i perioden 01.04.2021–31.12.2021
Kilde: Interne data fra momondo

Parkeringspriser

Gjennomsnittlige priser i USD for 2 timers gateparkering. Data fra 2019 (Global Parking Index) eller nyeste tilgjengelige data (beregnet som et gjennomsnitt i store byer i et land).

Kilde:  Parkopedia Global Parking Index 2019 og nettside (data hentet 22. februar 2021)


Trafikk og bærekraft:

Kategorien «Trafikk og bærekraft» består av fire faktorer:

EV-ladestasjoner

Beregnet som det totale antallet EV-ladestasjoner per 100km2.

Kilde:  Open Charge Map

Passasjerbiler per innbygger

Passasjerbiler per 1000 innbyggere.

Kilder:  Eurostat, Statice.is, Wikipedia

 

Opphopningsnivå

Gjennomsnittlig opphopningsnivå (2020) vist i prosent, beregnet som et gjennomsnitt i store byer.

Kilde:  TomTom Traffic Index 2020

Luftforurensing

Svevestøv (PM2.5) er den typen luftforurensing som utgjøre størst helserisiko globalt. Data referer til innbyggereksponering på mer enn 10 mikrogramm/m3, og viser til årlige gjennomsnitt.

Kilde:  OECD (2021), Air pollution exposure (indicator). doi: 10.1787/8d9dcc33-en (Accessed on 10 March 2021)

 


Leie av bil:

Kategorien «Leie av bil» består av to faktorer:

Leiebilselskaper

Gjennomsnittlige vurderinger av alle leiebilselskaper i et land på en skala fra 1–100 der 100 er best.

Kilde: Interne data fra momondo

Priser på leiebiler

Gjennomsnittlige priser for leiebiler per dag i USD og på tvers av alle kjøretøysklasser. Prisene er basert på søkeperioden 01.01.2021–24.02.2021 for reise i perioden 01.04.20201–31.12.2021.

Kilde: Interne data fra momondo


Natur og landemerker:

Kategorien «Natur og landemerker» består av to faktorer:

UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder

Beregningen er basert på antallet UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder i et land per 100km2, basert på det totale antallet kultur- og naturarvsteder i et land.

Kilde:  UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder

Natur og omgivelser

I hvor stor grad internasjonale turister besøker et land hovedsakelig på grunn av landets natur (dvs. parker, strender, fjell, dyreliv etc.) (1 = ikke i det hele tatt, og 7 = i høy grad).

Kilde:  World Economic Forum, «Travel and Tourism Competitiveness Report 2019»